. به وبلاگ اموزشي ما خوش امديد به علت به روز بودن وبلاگ از تمام صفحات ديدن فرمايد نظر يادتان نرود مهندس علي بخشي در خدمت دانشجويان رشته كشاورزي كاشت كاهو هر انچه در مورد كاهو بايد بدانيد

به وبلاگ تجارت اقتصادي فناوري كشاورزي خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
اضافات

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

كاشت كاهو هر انچه در مورد كاهو بايد بدانيد

نام علمی : Lactuca sativa L. متعلق به خانواده Asteraceae  جز سبزی های پر مصرف در دنیا است.

کاهو گیاهیست یک ساله ، دارای برگهای صاف، کشیده و بدون کرک وبریدگی کناره ریز، برگها شکل طوقه است که طی رشد بهم میپیچند. این گیاه به صورت خام در سالاد و به عنوان سبزی مصرف می شود

بذر آن خاکستری تا سیاه است ومعمولاسیستم ریشه ای سطحی دارد.

این گیاه از حوالی اروپای ساحلی یا آسیای مرکزی به نقاط دیگر جهان منتقل شده است .گروهی از محققین معتقدند که مبداء اصلی آن هندوستان می باشد .
 

کاهو واریته های مختلف دارد ازجمله:

کاهو پرک :  L.s.var.crispum

کاهو پیچ یا کاهو کلمی: L.s.var.capitata

کاهو پیچ معمولی : L.s.var.longifolia

و.....

انواع کاهو عبارتند از : کاهو بابلی ، کاهو دولابی که در ایران کاشته می شود و اخیرا کاهوی پیچ و کاهوی گرد نیز کشت و مصرف می شود .

 

شرایط آب وهوایی:

 بهترین رشد ونمو را در شرایط معتدل دارد  ونیز نور زیادی را میطلبد.

کاهو نسبت به سرما مقاوم است ومیتواند دمای حد صفر ویا کمی پایین تر را نیز تحمل کند البته کاهو هایی که در محل پرورش نشا تیمار سرمایی دیده اند میتوانند تا دمای منهای 5 درجه رانیز تحمل کنند

از نشانه های سرما زدگی در کاهو میتوان به لوله ای شدن برگها وظاهر شدن رنگدانه های آنتوسیانین در آنها نام برد

کاهو یک گیاه فصل خنک است ودر برخورد با هوای گرم تولید ساقه گل دهنده مینماید وبرگها طعم تلخی پیدا میکنند.

کاهوها از نظر حساسیت به نور متفاوتند ، امروزه با استفاده از روشهای به نژادی کاهو هایی تولید میشوند که روزخنثی هستند

آب وهوای معتدل ومرطوب برای انواع بهاره نیز مناسب نیست در حالی که انواع تابستانه در این آب وهوا نتیجه خوبی میدهد. به طور کلی با توجه به متفاوت بودن آب وهوا در ایران میتوان کاهو را در هرفصلی از سال کشت نمود

دمای متوسط بین 10- 20 درجه سانتیگراد است. کاهو را در مناطقی که یخبندان زمستانه دارند در فصل بهارودرمناطقی که دارای تابستان خنک است به عنوان کشت تابستانه ودر نواحی گرمسیر در پاییز وزمستان میکارند.


روش کاشت :

این گیاه به دو روش کشت می شود :

۱ ) خزانه کردن : این روش به دو صورت انجام می گیرد .

الف ) بذر کاهو را روی خطوطی به فاصله ۱۰ سانتیمتر در زمین اصلی می کارند و پس از جوانه زدن و زمانی که گیاه ۳ برگه شد آن را به خزانه دوم که فاصله ردیف ها از یکدیگر ۲۰ سانتیمتر باشد منتقل و به فواصل ۱۰ سانتیمتر از یکدیگر نشاء می کنند .

زملانی که بوته ها ۵ تا ۶ برگه شدند ، آنها را به زمین اصلی که فاصله ردیف ها از یکدیگر ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر باشد ، منتقل و به فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر از یکدیگر می کارند .

ب) در این روش پس از آن که بوته های جوان در خزانه اول ۳ برگه شدند آنها را مستقیما به زمین اصلی منتقل نموده و بفاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر از یکدیگر روی ردیف هایی به فاصله ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر از هم می کارند .
نکته مهم و قابل توجه آن است که دقت شود اگر خزانه کوُش گرم و یا شاسی باشد چون دارای حرارت مناسب است ، پس از انتقال بوته ها به زمین اصلی صدمه ای به گیاه وارد نشود .

زیرا هوای آزاد حرارت مناسب خزانه را نخواهد داشت ، بنابراین روش اول تا حدود زیادی این مشکل را حل می نماید .

۲ ) کاشت کاهو در زمین اصلی :

علت اساسی خزانه کردن گیاه آن است که چون کاهو گیاه پُرتوقعی است، در زمین کوچکتر تامین مواد غذائی و مراقبت های زراعی ارزانتر و آسانتر انجام می شود ، به خزانه کردن می پردازند.

ولی اگر بخواهند در زمین اصلی اقدام به کشت کنند ، عملیات وجین کردن و تُنُک نمودن گران تمام می شود .
به همین دلیل از گیاهان دیگری مانند : تربچه و پیازچه کمک می گیرند و آنها را باهم می کارند تا در زمانی که این گیاهان برداشت می شوند ، عملیات وجین کردن و تُنُک کردن هم خود بخود صورت گیرد و چنانچه نقاطی از زمین تُنُک و نقاطی دیگر انبوه باشد ، از نقاط انبوه تر بوته ها را خارج ساخته و در نقاط تُنُک تر نشاء نمایند .
بهترین روش کاشت در زمین اصلی ، روش خطی ( ردیفکاری ) است و درکشت های وسیع این عمل را با ماشین بذرافشان انجام می دهند .کاهو به وسیله بذر کشت و تکثیر می شود .

بذر آن دارای برجستگی و به دو رنگ سیاه و سفید است و در یک کیلو گرم حدود یک میلیون دانه یافت می شود .
برای آن که بذر کاهو متراکم کاشته نشود بهتر است که بذر را با ۵ برابر حجم خود خاک نرم و یا ماسه مخلوط نموده و در زمین بپاشند .

بذرگیری :

برای آن که بذر سالم و قوی بدست آید ، بین بوته های کاهو آنهایی را که بهتر هستند انتخاب نموده و در اوایل فروردین ماه در زمینی که آماده شده ( زمین انتخابی برای هر نوع از کاهو ، بایستی جداگانه در نظر گرفته شود و توجه بنمایند که انواع مختلف مانند : کاهو پیچ یا کاهو دولابی و غیره را باهم مخلوط نکارند ) مجددا می کارند .
فاصله بین این بوته ها ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر از یکدیگر مناسب است .

اواخر اردیبهشت ماه بوته ها بزرگ شده و به گل می نشینند و بذر آنها در ماههای خرداد و اوایل تیرماه کاملا می رسد .

آنگاه ساقه های حامل بذر را قطع نموده دسته کرده و در محلی سایه خشک می کنند ، سپس آنها را با ملایمت تکان داده ( می کوبند ) تا بذرها جدا شوند .

گروهی از متخصصین و افراد با تجربه معتقدند که بذر دوساله کاهو برای کشت بهتر از بذر یک ساله آن می باشد .

 ارزش غذایی:

کاهو سر شار از ویتامین آ،ب،ث ومواد ضروری است و به علت دارا بودن سلولز حرکت دودی روده را نیز آسان میکند در 100 گرم کاهو حدود 5/1 گرم پروتئین ، 1 گرم مواد معدنی ، و 9/0 میلیگرمکاروتن وجود دارد.

کاهو دارای مقادیر زیادی فسفر، آهن،  سدیم وکلسیم مواد دیگری مانند : ید ، منیزیم ، روی ، منگنز و مس است.

با توجه به برگی بودن این سبزی برگها نیترات زیادی را درخود ذخیره میکنند که مقدار بیش از حد مجاز آن(بیش از 2500 تا 3000 میلیگرم) بسیارخطر ناک و مضر است.

 خاک وکود

به طور کلی کاهو را میتوان در انواع خاکها کاشت کرد. کاهوی بهاره در زمینهای سبک که زود گرم میشوند بهتر رشد میکنند.مناسبترین زمین برای کاهو، خاک لومی سبک است که مقدار زیادی مواد آلی دارد.

خاکها نیمه سنگین همراه با مواد  هوموسی که دارای نفوذ پذیری  مناسب  وظرفیت نگهداری بالای آب است (خاکهای لومی شنی ویا لومی رسی) نیز برای این گیاه مناسب اند.

بستر بذر کاهو میبایست صاف، نرم ویکنواخت باشد که برای استقرار ورشد گیاهان جوان کاهو بسیار ضروری است.مناسبترین PH  خاک برای زراعت کاهو بین 5/5 تا 5/7 است.

کاهو گیاهیست پُر توقع و بایستی قبل از کاشت حداقل در هر هکتار ۲۰ تن کود حیوانی پوسیده و ۲۰۰ کیلو فسفات آمونیم و ۱۰۰ کیلو گرم پتاس داده شود .

کود دامی به علت کوتاه بودن دوره رویشی گیاه کاملا در دسترس آن قرار نمیگیرد، بنابراین با ید مقدار کافی کود شیمیایی در اختیار گیاه قرار داد تا ریشه های سطحی کاهو بتوانند به نحو بهتری از آن استفاده نمایند.

کاهو به انواع نمکها حساس است وتحت شرایط شوری خاک قسمت پیچ را با تاخیر میسازد بنابراین باید در مقدار کود شیمیایی دقت فراوان کرد. گیاهان جوان نیبت به شوری تحمل کم وگیاهان بالغ تحمل بیشتری دارند.

بذر وپرورش نشا درخزانه

بذر یکساله کاهو بر خلاف بذر تازه آن قوه نامیه بیشتری دارد زیرا طی این مدت مبادله گاز کربنیک واکسیژن برای سبز شدن بذربه علت تغییرات بافت پوسته بذر امکان پذیر میگردد. قوه نامیه بذر 4 سال است. حداقل دمای خاک برای جوانه زنی  بذر کاهو7/1، حداقل رشد رویشی 2/7، دمای مناسب بین 5/15 تا 3/18 وحداکثر 24 درجه است.

به منظور پیش رس کردن محصول وکشت انواع بهاره بذر کاهو را در محیط خزانه ویا گلخانه به شیوه های مختلف می پاشند وبعد از مدت حدود 25 روز نشاهای حاصل را در زمین اصلی که قبلا آماده گردیده است منتقل میکنند مقدار بذر مورد نیاز برای یک متر مربع زمین خزانه حدود 7 گرم است. دمای محیط پرورشباید روزها بین 16 تا 18 وشبها بین 10 تا 12 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شود.

داشت و برداشت

دو هفته بعد از نشا کاری مبارزه با علفهای هرز آغاز میشود .دفع علفهای هرز با علفکشهای شیمیایی ویا وجین کردن انجام میشود .معمولا در کشت مستقیم  1تا 2 بار وکشت نشایی بیش از یکبار وجین نمیشود. در زمان وجین کردن باید دقت شود که به گیاه آسیبی نرسد زیرا گیاه صدمه دیده در مقابل بیماریها به ویژه بیماری سفیدک بسیار حساس است.

کاهو از زمان کاشت به آبیاری منظمی نیاز دارد، آب زیاد یکباره میتواند به گیاه خسارت زیادی بزند.

ظرفیت مزرعه آبی برای کاهو 65 تا 70 درصد است ودوره خشکی نیز برای کاهو مناسب نیست.

این سبزی  طی دوره رویشی کوتاه خود به میزان 140 تا 160 لیتر آب در متر مربع نیاز دارد.

برداشت کاهو در سطوح کوچک با چاقو های دسته بلند انجام میشود ودر زراعت با سطوح بزرگ با ماشینهای ویژه برداشت کاهو انجام میشود .

بسته بندی وحمل و نقل برای میدانهای تره بار در صندوقهای چوبی انجام میگیرد وبرای جلو گیری از پژمردگی کاهو لازم است ازکاغذهای ویژه ضد رطوبت که در بین ردیفهای کاهو  در صندوقها قرار میدهند استفاده نمود. دردمای صفر درجه ورطوبت نسبی 95 درصد میتوان کاهو را به مدت 7 هفته نگهداری کرد.

گاز اتیلن که از میوه ها در انبارها به وجود می آید لکه های قرمز رنگی در برگها ورگبرگهای کاهو ایجاد میکند.

 

خواص كاهو


کاهو یکی از قدیمیترین سبزیجات دنیا است منشاء آن در هندوستان و آسیای مرکزی می باشد . کاهو طبق مدارکی که بدست آمده از شش قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می شده است و یک قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است . کریستف کلمب تخم کاهو را به دنیای جدید برد بطوریکه از اوائل قرن پانزدهم میلادی کاهو در هائیتی و باهاما کشت می شده است . کاهو گیاهی است یکساله که دارای برگهای پهن و دراز و سبز روش می باشد و با طعم کمی شیرین .
انواع مختلف کاهو که در حال حاضر در آمریکا کشت می شود حدود 16 نوع می باشد که در تمام طول سال وجود دارد، روی هم رفته دو دسته کاهو وجود دارد :
1-کاهوی پرورشی و اهلی که در سالاد استفاده می شود که کاهوی گرد Head Lettuce و کاهوی ایرانی Romano Lettuce از انواع مهم آن است .

2- کاهوی وحشی یا کاهوی خودرو .

کاهوی ایرانی از نظر مواد غذایی از کاهوی گرد بهتر است . کاهوی گرد ارزش غذایی چندانی ندارد زیرا دارای مقدر زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می کند .
این ماده غذایی بویژه حاوی ویتامین C است که ضد اسکوربوت است. کاهو ارزش غذایی چندان ندارد، اما از لحاظ درمانی فوق العاده است مملو از نمکهای معدنی است که خاصیت قلیایی دارند. بنابراین، سبب تصفیه خون می شود به حفظ هوشیاری مغز و سلامت بدن کمک می کند. برگهای بیرونی کاهو ارزش خوراکی بسیار دارند.
این برگها بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرند و نسبت به برگهای داخلی که فشرده ترند ویتامین بیشتری دارند. هرچه کاهو سبزتر باشد ویتامین بیشتری دارد.
کاهو محتوی چند ماده مهم و شفابخش است. برای بدن مفید است. به مغز، دستگاه عصبی و ریه ها کمک می کند. آب کاهو، خنک و شادابی بخش است. میزان فراوانی منیزیم در آب آن وجود دارد که سبب تقویت بافت عضلانی، اعصاب و مغز می شود. آب کاهو جنبه درمانی دارد.
بهتر است، برگهای سبز تیره آن مصرف شوند. برگهای داخلی یا مغز کاهو که روشن تر و سفیدترند را مصرف نکنید. برگهای سبز محتوی کلروفیل و مواد مغذی هستند در حالی که مغز کاهو این مواد را ندارد.
کاهو مملو از سلولز است که حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزایش می دهد، بنابراین، در درمان یبوست بسیار مفید است. کاهو در درمان بی خوابی مؤثر است. چرا که ماده خواب آوری به نام لکتوکاریوم دارد که سه درصد یا کمتر کربوهیدرات دارد. پس ماده غذایی مناسب برای درمان دیابت است.
افراد دیابتی می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. کاهو میزان قابل توجهی آهن دارد و بنابراین هموگلوبین ساز است. برای درمان کم خونی مفید است، میزان آهن قابل جذب از این طریق بسیار بیشتر از جذب آهن غیر آلی است.

ترکیبات شیمیایی:

در صد گرم کاهوی ایرانی مواد زیر موجود است :
آب 94 گرم
انرژی 18 کالری
پروتئین 1/2 گرم
موادنشاسته ای 0/1 گرم
کلسیم 65 میلی گرم
فسفر 25 میلی گرم
آهن 1/5 میلی گرم
چربی 0/2 گرم
کلسیم 18 میلی گرم
سدیم 10 میلی گرم
پتاسیم 250 میلی گرم
ویتامین آ 500 واحد
ویتامین ب 1 0/5 میلی گرم
ویتامین ب 2 0/08 میلی گرم
ویتامین ب 3 0/4 میلی گرم
ویتامین ث 10 میلی گرم
ارسنیک 0/02 میلی گرم
اسید اگزالیک 0/003 میلی گرم
کاهو ضمنا دارای مواد معدنی مانند نیکل ، کبالت ، سولفور و مس می باشد
مواد شیمیایی کاهو عبارتند از : لاکتوکاروم Lactucarum ( که ماده ای است مخدر ) موم ، رزین ، مالیک اسید و سوکسی نیک اسید ، لاکتوم کاروم خواب آور و مسکن است .
از لاکتوم کاروم بعنوان داروی خواب آور و مسکن و نیز در چشم پزشکی برای گشاد کردن مردمک چشم استفاده میشود .
از کاهو همچنین ماده ای بنام تریداس Thridace گرفته می شود که مسکن و ضد درد است . برای تهیه تریداس ساقه کاهو رسیده را تکه تکه کرده وشیره آنرا با فشار خارج می سازند . این شیره را سپس حرارت داده تا در اثر حرارت مواد آلومینی آن منعقد می شود در نتیجه مایعی صاف بدست می آید . این مایع را تحت درجه حرارت کم و در خلاء حرارت داده که تریداس بدست می آید . این مایع را می توان خشک کرد و بصورت پودر درآورد .

فواید کاهو برای سلامتی بدن :

کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است. دانشمندان علم تغذیه و گیاهشناسی برای کاهو خواص متعددی را بیان کرده اند که در ذیل به تعدادی از آنها میپردازیم:
1- کاهو، یک داروی تسکین دهنده و آرام بخش طبیعی است، زیرا شامل مقدار کمی از یک ماده ی شیمیایی به نام لاکتوسین (LACTUCIN) است که وقتی به مقدار زیاد مصرف گردد، موجب سستی در بدن میشود.
2- کاهو خون را صاف و تمیز میکند. لذا امام صادق (ع) فرمود: کاهو بخورید، زیرا خون را صاف میکند.(بحارالانوار/ج14)
3- کاهو بویژه نوعی از آن که دارای برگ های زرد است، غذایی زودهضم است و خواب آرامی را به دنبال دارد. از این رو رسول خدا(ص) فرمود: کاهو، خواب آور و برای هضم غذا مفید است. (بحارالانوار/ج14)
4- امام رضا (ع) به شیعیان خود توصیه می فرمودند: تامی توانید کاهو بخورید ، زیرا کاهو رقت خون را از بین می برد و بهتر از سایر سبزی ها، خون را تصفیه می نماید.
5- کاهو دارای آهن فراوان است که برای خونسازی در بدن لازم است.لذا از مؤثرترین و طبیعی ترین درمان های کم خونی است.
6- کاهو، بینایی را تقویت میکند.
7- کاهو موی سر را به رنگ سیاه زیبائی در می آورد، به خصوص اگر ناشتا خورده شود.
8- کاهو خواب آور و آرام بخش است.
9- کاهو برای ضعف اعصاب مفید است.
10- کاهو سرشار از آب (بیولوژیک) می¬باشد و املاح معدنی نیز دارد.
11- کاهو، ضدیبوست و خشکی مزاج است.
12- کاهو، چهره¬ی انسان را با طراوت و در گونه های صورت، سرخی زیبایی پدید می آورد.
کاهو خون را صاف و تمیز می کند. همچنین به علت داشتن آهن فراوان، برای درمان کم خونی مفید است.
13- اگر کاهو را با سکنجبین یا سرکه بخورند، اشتها آور است.
14- شصت گرم کاهو را اگر در یک لیتر آب به مدت یک ساعت با آتش ملایمی بجوشانید، جوشانده ای به دست می آید که خواب آور و بطور ملایم ملین (نرم کننده) است و کبد را از سموم پاک می کند.
15- جوشانده ی فوق، در هنگام اختلالات کبدی بخصوص یرقان (زردی) مفید و موثر است.
16- کاهو زخم های مجاری ادرار و مثانه را درمان می کند.
17- کاهو قوای جنسی را تقویت می کند.
18- برای برطرف کردن درد سینه کاهو را بپزید و بخورید.
19- زنان شیرده اگر می خواهند که شیرشان زیاد شود، باید کاهوی پخته بخورند.
20- کاهو ضد تورم است و ورم غدد لنفاوی را برطرف می کند.
21- چنانچه کاهو مخلوط با عصاره ی هویج خورده شود، بر خاصیت آن افزوده می گردد.
22- به علت اینکه تمام انواع کاهو سبزینه(کلروفیل) دارند، می توان شیره ی تمام انواع آن را گرفت. بهترین قسمت برای گرفتن شیره، برگ های خارجی کاهو است که بالاترین کلروفیل را دارد.
23- کاهو یک طبیعت آرام دهنده دارد و درد معده را تسکین می دهد .
24- کاهو ملین و ادرار آور است و برای بهبود بند آمدن ادرار تجویز می شود.
25- کاهو برای معالجه ی یرقان ، انسداد مجاری طحال و کبد مفید است.
26- کاهو برای اشخاص عصبانی و پریشان مفید است، زیرا خواب راحت و آرامی ایجاد میکند، لذا اشخاصی که مبتلا به تپش قلب و بی خوابی هستند باید هنگام شب، قبل از خواب کاهو بخورند.
27- اگر کاهوی سوخته را به صورت پودر درآورید و بر روی جوش ها و زخم ها بپاشید، برای التیام جراحات و ترمیم آنها مفید است.
28- مصرف کاهو، انزال منی بطور دائم، احتلام مکرر، تکرر ادرار را شفا می بخشد، بدین منظور باید مقدار 7 گرم تخم کاهو را به صورت گرد یا جوشانده تناول کنید.
29- برگ های سبز کاهو بیشتر از برگ های سفید دارای ویتامین C است و علاوه بر آن مقدار نسبتاً زیادی ویتامینA و ویتامین E دارد.
30- هر 28 گرم کاهو، 3 کالری ارزش انرژی زایی دارد.

مهمترین خواص دارویی کاهو

• درمان آفتاب سوختگی: کمپرس و ضماد پخته کاهو درمان آفتاب سوختگی است.
• تقویت ریشه مو: نوشیدن مخلوطی از عصاره‌های کاهو ، هویچ و یونجه ، ریشه مو را تقویت می‌کند.
• برطرف کردن سرخی صورت: برگهای سبز کاهو را بکوبید و به مدت نیم ساعت روی قسمتهای سرخ صورت قرار بدهید سپس صورت بشویید. این کار را چند بار تکرار کنید تا مقصود حاصل شود.

خواص تخم کاهو

• تخم کاهو مخرب و خواب آور است.
• خوردن تخم کاهو زکام را برطرف می‌کند.
• تخم کاهو برای درد سینه مفید است.
• خوردن تخم کاهو برای دستگاه ادراری نافع است و آنهایی که قطره قطره ادرار می‌کنند باید تخم کاهو بخورند.

مضرات

اگر در خوردن کاهو افراط نکیند این گیاه بهیچوجه مضر نیست زیاده روی در خوردن کاهو باعث کم شدن قدرت جنسی ، فراموشی و کم شدن حافظه ، ضعف دید چشم و نفخ شکم می‌شود. برای برطرف کردن این عوارض می‌توان کاهو را با نعناع ، کرفس و زیره میل کرد.

شرایط کشت کاهو و علوم مرتبط با آن
انواع کاهو

کاهوی پیچ‌گرد
برگهای این نوع کاهو بطور بسبتا فشرده روی هم قرار می‌گیرند. برگهای داخلی سفید رنگ و برگهای بیرونی سبز رنگند. یکی از بهترین ارقام کاهو برای انتقال به مناطق دور می‌باشد.
کاهوی پیچ معمولی
این نوع کاهو ایستاده است و شاید ارتفاع بوته به 40 - 30 سانتیمتر برسد. برگهای بیرونی سبز و نرم بوده و برگهای داخلی سبز مایل به سفید بوده که لطیف و شکننده است. این نوع کاهو در ایران استفاده زیادی دارد.
کاهوی پرک یا کاهوی برگ
در این نوع کاهو برگها روی همدیگر قرار نمی‌گیرند و از همدیگر جدا هستند. برگها حالت شکنندگی ندارد و لبه‌های آنها حالت دندانه‌دار دارد. این نوع کاهو در ایران طرفدار چندانی ندارد و به آن کاهوی برگ نرم هم گفته می‌شود. رنگ برگها هم سبز روشن است.
کاهوی ساقه
در این نوع گاهو ساقه آن قابل استفاده است ولی گاها برگهای لطیف و کوچک آ نیز مورد مصرف واقع می‌شوند. این نوع کاهو در ایران مورد استفاده ندارد.
آب و هوای مطلوب کاهو
کاهو به آب و هوای خنک احتیاج دارد. در فصل گرما قبل از نمو و رشد کافی برگها شاخه گل دهنده ظاهر شده و بوته کاهو بذر می‌دهد. در این موقع برگها طعم تلخ زننده پیدا می‌کنند. بنابراین در نواحی معتدل سرد و تا اندازه‌ای مرطوب بهترین نتیجه از کاشت این محصول بدست می‌آید. مع هذا با کاشت بذر در فصولی که رشد گیاه به گرمای شدید برنخورد در کلیه نواحی می‌توان از آن استفاده نمود.
در نواحی معتدل سرد شمالی بذر کاهو را در اوایل پاییز و یا اواخر شهریور برای تهیه محصول پاییزه و زمستانه می‌کارند و کاشت بذر در اواخر پاییز و یا در اسفند ماه برای مصرف بهاره کاهو تهیه می‌کنند. بذر انواع دیر رس و مقاوم به گرما را می‌توان تا اواخر فروردین کاشته و از محصول آن تا اواخر خرداد و اوایل تیر ماه استفاده نمود. بدین ترتیب در تمام فصول سال می‌توان کاهوی تازه کاشت.
خاک مطلوب کاهو
کاهو را عملا در انواع مختلف خاکها می‌توان کاشت ولی بهترین و مناسب‌ترین زمین برای این محصول خاکهای لیمونی سبک که دارای مقدار زیادی مواد آلی است می‌باشد. در خاکهای هوموسی نیز محصول فراوان حاصل می‌شود. بطور کلی زمین کاهو باید نرم قوی و نمدار باشد یعنی خاک اطراف ریشه که نسبتا کوتاه است نباید هیچ وقت کاملا خشک شود. از نظر قلیایی بودن زمین باید خاکی انتخاب کرد که PH آن بین 6.5 - 5.5 باشد PH=5.5 و PH=7 مقدار محصول خیلی کم می‌باشد.
با آهک می‌توان اسیدیته خاک را کم کرد. ولی اگر زمین کاملا خنثی شود از نمو کاهو کاسته شده و علایم کلروز در گیاه ظاهر می‌شود. بنابراین در موقع خنثی کردن اسیدیته خاک ، آهک باید با دقت انتخاب شود که به مقدار لازم با خاک مخلوط شود. و این امر ممکن نیست مگر با اضافه کردن تدریجی آهک به این طریق که مقدار آهک مورد لزوم دقیقا تعیین می‌شود.
کود مورد استفاده کاهو
بوته کاهو دارای ریشه‌های کم و کوتاه و سطحی است بنابراین باید مقدار کافی کود در سطح زمین در دسترس گیاه باشد. در زمینهای هوموسی تازه آباد شده که معمولا از حیث فسفر و پتاس ضعیف هستند کافی است در هر هکتار فقط 100 تا 150 کیلو فسفر و 50 تا 70 کیلوپتاس با خاک مخلوط کنند ولی در زمینهایی که فاقد هوموس و مواد آلی هستند و کود دامی نیز به آنها نداده‌اند باید حداقل 110 کیلو ازت و 150 تا 200 کیلوفسفر در هر هکتار به زمین داد.
ازدیاد کاهو
بذر کاهو را معمولا اول در خزانه کاشته پس از آنکه نهال حاصله دارای سه یا چهار برگ شد به محل اصلی منتقل می‌کنند. در بعضی مواقع نیز ممکن است بذور را در محل اصلی کاشت ولی پس از سبز شدن بذر نهالهای زاید ر ا باید تنک کرد.
بذر کاهو
از نظر رنگ دو نوع بذر کاهو یافت می‌شود یکی تیره و دیگری روشن که می‌توان آنها را بذر سیاه و سفید نامید. شکل بذر کاهو کشیده و نوک باریک است و روی آن5 تا 7 برجستگی مشاهده می‌شود.

بیماریهای کاهو

• پوسیدگی کاهو که عامل آن قارچی به نام بوتریتیس است.
• یک نوع ریزوکتونیا
• سفیدک کاهو که نام علمی آن برفیال کتوسه است.

علوم مرتبط با کاهو

• تاکسونومی: گیاه کاهو بر حسب خویشاوندی با سایر گیاهان رده بندی می‌شود و جایگاه گیاه کاهو از نظر رده بندی در سطح گونه مشخص می‌شود.
• مورفولوژی: تنوع ریختگی گیاه کاهو مطالعه می‌شود به عبارتی مطالعه تنوع ریختی گیاه کاهو باعث می‌شود تا بدانیم که با شرایط متفاوت در زیستگاههای مختلف سازگاری این گیاهچگونه صورت می‌گیرد.
• آناتومی: ساختمان داخلی گیاه کاهو مطالعه می‌شود.
• مورفوژنز: از ابتدای تشکیل سلول تخم کاهو تا بوجود آمدن شکل کاهو بررسی می‌شود.
• فیزیولوژی: نحوه کار و فعالیت گیاه کاهو از سطح اندامکهای درون سلول تا بافتها - اندامها و خود گیاه کاهو مطالعه می‌شود.
• سیتولوژی: به مطالعه درباره رشد - تولید مثل و رفتار سلول گیاه کاهو می‌پردازد.
• اکولوژی: به مطالعه چگونگی سازش گیاه کاهو با محیط و ارتباط آنها با یکدیگر می‌پردازد.
• ژنتیک: چگونگی انتقال صفات وراثتی و عوامل انتقال دهنده و ساختار شیمیایی این عوامل را در گیاه کاهو بررسی می‌کند.
منابع :
کاهو http://daneshnameh.roshd.ir
خواص دارویی کاهو http://pasargad22.wordpress.com
خواص دارویی کاهو http://aftab.ir
کاهو http://www.iranmania.com
کاهو Lettuce http://www.money58.netfirms.com
کاهو «داروئی» http://daneshnameh.roshd.ir
کاهو http://www.parsiteb.com


[+] نوشته شده توسط مهندس علي بخشي در یک شنبه 5 آذر 1398برچسب:كاهو,كاشت كاهو ,سبزي ,پرورش ,خواص كاهو سرد ,انواع كاهو ,توليد كاهو,, در ساعت 11:40 | |

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید ارزوي موفقيت وسلامتي براي شما دارم مهندس علي بخشي
آرشيو
هفته دوم بهمن 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم دی 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم دی 1391
هفته دوم دی 1391
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
مهندس علي بخشي
لينكستان
مهندس پزشكي مهندس زندگي
دنياي خودرو
مرغ عشق
خاطرات كشتي كج
دانلود نمونه سوالات پيام نور تمامي رشته ها
الهي نور قلوبنا با القران
فناوري
جهان ورزشي
موج نو
منتظران حضرت قائم عج
ديونه ي حسين حسين حسين
شراب روحاني
ترفند كامپيوتر
دانلود مداحي محرم
تا خدا نردباني براي نزديكي به خالق بي همتا
انجمن معماري و انواع پروژه معماري
انتخاب نهم تويسركان
همدان نامه
شعر و متن كردي وفارسي
انجمن علمي روانشناسي
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

اداره كل هوا شناسي استان همدان
سايت وزارت جهاد كشاورزي
ثبت نام ازمون ادواردي فني حرفه اي
پورتال دانشگاه ملاير
دانلود نمونه سوال پيام نور
فني حرفه اي
دانشگاه ازاد
دانشگاه پيام نور
عشق پرسپوليس
انواع شخم زدن
انواع ابيار
حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , hasan.pear.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com